Rubriky
Distanční výuka

DISTANČNÍ VÝUKA: STŘEDNÍ ŠKOLA JICCHAK RAGER (BEER ŠEVA, IZRAEL)

Tento rozhovor byl uskutečněn s Ester Bönischovou. Děkujeme za Tvůj čas!

Jak probíhá distanční výuka na vaší škole? Kolik hodin strávíte učením online a kolik sami?

Máme klasický rozvrh hodin jako je u prezenční výuky, ale místo hodin ve škole, jsou online. Jsem teď v druháku (כיתה י“א), což je v Izraeli první maturitní ročník ze dvou, takže těch hodin máme podstatně víc. Na začátku školního roku byla každá třída rozdělená do dvou skupin, které se v průběhu dne vystřídaly. V Izraeli bylo spoustu lockdownů, takže při nich jsme se učili pouze z domova. Izraelský školský systém je jiný než ten český, jelikož jsou povinné předměty, ze kterých každý student musí odmaturovat, a jsou předměty, které jsou volitelné. Ty povinné předměty se distančně učí celá třída dohromady, ale pokud se jedná o prezenční výuku, tak se učí ve skupinách, o kterých jsem se již zmínila. V případě volitelných předmětů nebo předmětů podle úrovně (matematika a angličtina), se učí studenti z různých tříd společně přes distanční výuku. Distanční výuka probíhá buď přes Zoom nebo přes “izraelské bakaláře” Mašov (משו“ב).

Jeden den v distanční výuce může být dost náročný, jelikož se studenti maturitních ročníků často učí od 8:00 až 16:45, ale jsou i kratší dny, hlavně pátky. Řekla bych, že student ve druháku se učí průměrně přibližně 6-8 hodin denně.

Já osobně na online hodiny ani na prezenční hodiny vůbec nechodím, jelikož jsem dostala potvrzení od školy, takže já se učím celý den sama. Vzhledem k tomu, že se učím sama, tak se učím podstatně rychleji, kolem pár hodin denně. Nevím, kolik hodin se učí sami ostatní studenti, kteří se učí tou běžnou formou, ale řekla bych, že přibližně stejnou dobu jako já.

Maturity a důležité testy před nimi se dělají vždy fyzicky ve škole a já už mám jednu maturitu za sebou. Samozřejmě při nich musíme mít roušky a každý má svojí lavici.

Umíte si zorganizovat čas?

Skvělý dotaz. Neřekla bych o sobě, že jsem skvělá v organizaci času, ale určitě si dokážu doplnit látku včas. Nemám vyloženě nějakou konkrétní dobu, ve které se jen učím, ale učím se podle nálady a energie. Díky samostudiu a nezávislosti na škole si rozhoduji úplně sama, kdy budu studovat. Já se obvykle probouzím až v dopoledne, tudíž se začínám učit později než většina izraelských studentů.

Každý den je jiný, tudíž k tomu musím tak přistupovat. Pokud cítím, že jsem fakt unavená, tak vím, že učit se při únavě je blbost a radši půjdu odpočívat a naopak.

Moje studium je spontánní a nikdy mi nevyhovoval daný rozvrh, který škola udělá.

Jaké vidíte výhody na distančním způsobu vzdělávání?

Myslím si, že distanční výuka má spoustu výhod. Co já beru jako velkou výhodu je to, že se můžete připojit na online hodiny z postele, z autobusu nebo třeba i z kuchyně. Ať se jste kdekoli a máte přístup k internetu, můžete se připojit na hodinu. Nemusíte dojíždět do školy a tím pádem si můžete přispat. Nemusíte se nějak upravovat, protože si ve většině případů kameru vůbec zapínat nemusíte (samozřejmě záleží na škole a na učiteli). Při online hodinách můžete dělat něco jiného a přitom poslouchat tu hodinu. Obecně flexibilta distanční výuky je značně větší než v té prezenční výuce. Pro lidi, co jsou stydliví či neradi chodí do školy, je to skvělý způsob výuky.

Jaké vidíte nevýhody na distančním způsobu vzdělávání?

Každá věc má výhody i nevýhody, ať je ta věc sebedokonalejší. Učitelé často neumí s technologiemi, které distanční výuka vyžaduje a to může způsobovat problémy při ní. Také se nesetkáváte osobně s přáteli ze školy a ta výuka není tak osobní jako ve škole. Dost lidí rádo chodí do školy jen kvůli přátelům, ale to se při distanční výuce neděje. Moji přátelé si stěžují na distanční výuku, jelikož mají pocit, že se učí méně a ne tak efektivně jako ve škole a mají pocit, že dostávají více domácích úkolů. Ne pro každého je domov vhodným místem pro studium, takže to může značně snížit efektivitu učení. Často jsou studenti velice demotivovaní se učit na dálku a to samozřejmě neprospívá psychice studentů. Všimla jsem si, že tempo distanční výuky je pomalejší než té prezenční a nemusí se stihnout všechna látka, která je potřeba k maturitním zkouškám. Při distanční výuce je obtížné udržet pozornost a také studenti jsou nucení strávit spoustu času na počítači nebo telefonu. Distanční výuka je něco velice nového, takže lidi neví, jak k tomu přistupovat. Je možné, že se časem změní přístup k distanční výuce.

Máte pocit, že se při distanční formě vzdělávání opravdu učíte? Rozveďte prosím.

Vzhledem k tomu, že jsem samouk a nepřipojuji se na online hodin a ani nechodím do školy na hodiny, tak se opravdu učím. Internet je skvělým nástrojem a vždy najdu informace, které potřebuju ke studiu. Když jsem se připojovala na online hodiny, tak jsem téměř nikdy nedávala pozor a většinou jsem se učila sama. Distanční výuka mě donutila se víc učit, protože škola mi tu látku nevysvětlila dobře, tak jsem si musela poradit sama.

Jak se stavíte ke kamerám při online hodinách? Musíte je mít zapnuté? Zapínáte si je? Proč?

Já chápu, že učitelé preferují vidět své žáky se zapnutými kamerami, ale na druhou stranu, podle mě, není správné nutit žáky si je zapínat. Není totéž mít zapnutou kameru a být fyzicky ve škole, ve které vás všichni můžou vidět. Každý žák má svůj důvod, proč si nezapíná kameru.

Abych nebránila jen žáky, tak já věřím, že vyučovat černé obrazovky není nic snadného, jelikož učitel nemůže poznat, jestli jeho žák dává pozor a jestli je vůbec přítomen v hodině. Jak jsem již zmínila, distanční výuka není tak osobní a kamery tomu nemusí vždy dodat pocit osobní výuky. Ohledně mé kamery, tak si ji zapínám pouze tehdy, pokud jsem jediná studentka na online hodině. Uvedu příklad. Mám jednu hodinu, na kterou se připojuji jen já a ještě jedna má spolužačka a máme obě dvě zapnuté kamery s paní učitelkou. Máme vždy legraci při hodinách a nestydíme se mít zapnuté kamery při výuce, jelikož jsou to speciální hodiny jen pro nás dvě. Ty hodiny jsou osobní, a jak jsem říkala, pokud jsou to soukromé hodiny, ráda si kameru zapnu, jinak ne.

Máte motivaci se učit? Měnila se nějak v čase?

Ze začátku jsem motivaci se učit vůbec neměla z osobních důvodů, ale po pár měsících jsem si tu svoji motivaci našla díky povolení se učit sama a nepřipojovat se na hodiny a nechodit do školy na hodiny. Samostudium přináší obrovskou zodpovědnost, a proto musím mít spoustu motivace k učení. Samostudium mě baví a i v této nelehké době si učení dokážu zpestřit.

Jak byste zhodnotili úroveň své psychické pohody během distanční výuky v čase?

Jak jsem již zmínila, tak na začátku tohoto školního roku jsem neměla vůbec motivaci se učit z osobních důvodů, které jsou spojené s psychickou pohodou. To ale nebylo spojeno s distanční výukou. Momentálně jsem na tom psychicky dobře, jelikož se učím sama doma a učím se rychleji než ve škole. Škola jako taková (prezenční) mi moji psychickou pohodu značně zhoršila.

Jakou strukturu má nyní váš běžný den?

Obvykle se probouzím kolem 10:00-11:00 a nějákou dobu se válím v posteli, jako kdyby byl víkend či jiný volný den. Když se konečně zvednu z postele, tak si většinou sednu ke svému stolu a učím se to, co v tu chvíli potřebuju. Při studiu mám vždy puštěné písničky ve sluchátkách a když se neučím tak jím, koukám na anime či na videa na YouTube, pokud mě můj mladší bratr nezačne otravovat. Díky samostudiu mám mnohem víc času než ostatní.

Máte nějaké tipy pro zpestření domácího vzdělávání, kterébyste doporučili ostatním studentům?

Mám spostu tipů jako samouk. Je důležité vědět, co přesně se naučit. Uvedu příklad. Pokud vám paní učitelka na matematiku řekla, že v testu bude derivace funkcí, tak to je moc obecný. Jaké typy funkcí se musíte naučit? Odmocniny? Mocniny? Nebojte se zeptat svých učitelů na přesnou látku a pokud možno, tak i cvičení z učebnice nebo z internetových stránek. Pokud jste typ lidí, kterým hudba pomáhá se soustředit při učení, pusťte si své oblíbené písničky. Taky je dobré si napsat seznam domácích úkolů a jiných prací do školy s datem odevzdáním či deadlinem a podle toho si zjistit, jaké úkoly si udělat dřív a které můžete udělat později. Nezapomeňte na přestávky a nenuťte se učit, pokud víte, že v tu chvíli vám to nepomůže a akorát vás to moc štve nebo moc stresuje. Nebojte se experimentovat s metodami jak se doma učit, hledejte na internetu a já věřím, že každý si může najít tu svou cestu. Hledejte si informace na internetu, pokud jste nepochopili výklad učitele. Na internetu je spoustu dobrých članků a videí, který často tu látku vysvětlí jednodušeji a lépe než váš učitel.

Vyhovuje vám distanční forma vzdělávání? Chcete zpátky prezenční výuku? Proč?

Mně nevyhovuje ani distanční výuka od školy ani prezenční výuka, ale samostudium. Já bych prezenční výuku zpátky nechtěla, protože já jsem se vždy nudila ve škole a domů jsem se vrátila se špatnou náladou. Rozvrh který žákům dává mně nikdy nevyhovoval a akorát mě stresuje a plýtvá mým časem. Samostudium je moje cesta, jak si užít učení a jak se efektivně učit skoro bez stresu.

Máte nějaké motto do této nelehké doby?

Nemám vyloženě motto, ale mám nějakou message, kterou bych tady čtenářům Šaldovin předala.

Každý z nás jsme jiný a každý má jiné potřeby a priority. Najděte si svoji cestu a nebojte se dělat chyby. Nesnažte se hrát na někoho jiného, protože to nejenom ubližuje vám, ale i lidem kolem vás. Vy víte nejlépe, co je pro vás nejlepší a co vám vyhovuje.