Tento rozhovor s námi uskutečnil Lukáš K. (Díky za Tvůj čas!)
Jak probíhá distanční výuka na vaší škole? Kolik hodin strávíte učením online a kolik sami?
Já osobně mám minimálně dvě online hodiny denně ale většinou spíš víc. Třeba ve čtvrtek jedu od půl osmé až do tří skoro bez přestávky. Ale vím, že někteří moji spolužáci mají třeba jeden den úplně volno – holt si líp zvolili semináře. Já sám se popravdě moc neučím… Vždy jen splním úkoly, které jsou zadané a jsem rád, že mám klid.
Umíte si zorganizovat čas?
Úplně si to nemyslím. Rozhodně mi to šlo líp na jaře. Teď už mě distanční výuka tolik nebaví a asi jsem zlenivěl. Na jaře jsem zvládal všechny úkoly v pohodě, někdy dokonce i s předstihem. Teď se každou chvíli přistihnu, že úkol je zadaný týden a já ho dělám v den, kdy se má odevzdat. Na jaře jsem dokonce zvládal doma i posilovat to už jsem taky vypustil…
Jaké vidíte výhody na distančním způsobu vzdělávání?
Pokud člověk chce, může se věnovat jen těm předmětům, které ho zajímají a které mu k něčemu budou. Taky mi vyhovuje to, že nemusím tak brzo vstávat, protože spoustu času ušetřím tím, že nemusím cestovat do školy. Taky je fajn, že si nemusím připravovat svačiny. Kdykoliv mám hlad, skočím si do kuchyně a prostě si něco dám. To samé s obědy. Nepovažuji se za žádného šéfkuchaře, ale i moje výtvory chutnají líp než mnohá jídla ze školní jídelny.
Jaké vidíte nevýhody na distančním způsobu vzdělávání?
Štve mě, že na školu prostě kašlu. Nebaví mě, sedět u počítače a poslouchat jak na mě z něj učitelé mluví. Je hrozně těžké se koncentrovat na výuku. Ve škole jsou telefony při hodinách zakázány, to víme všichni. Stejně se ale na ten telefon čas od času během hodiny „nelegálně“ používáte. Když si toho učitel všimne tak vás napomene a vy zase věnujete pozornost probírané látce. Když si ale vypnu kameru, učitel nemá nejmenší šanci. Vím, že si škodím hlavně sobě, když nedávám pozor, ale často prostě nejde udržet pozornost.
Máte pocit, že se při distanční formě vzdělávání opravdu učíte? Rozveďte prosím.
Myslím, že se učím. My všichni se učíme, ale myslím, že se tak úplně neučíme to co, se máme učit do školy. Rozhodně jsme se všichni naučili pracovat v nových prostředích (Google Meet nebo Zoom). Komunikace mezi námi a učiteli taky vypadá trochu jinak, než jsme zvyklí a o komunikaci s ostatními spolužáky ani nemluvě. Já osobně jsem se třeba podle mého názoru posunul v hraní na kytaru, protože mám mnohem víc času se kytaře věnovat a hraju opravdu každý den. Taky si myslím, že jsme se všichni museli naučit jak to doma přežít s ostatními členy domácnosti, protože věřím tomu, že ne vždy to bylo snadné. Takže abych odpověděl na otázku: ano mám pocit, že se při distanční formě vzdělávání opravdu učím, ale učím se spíše věci, které se školou moc nesouvisí. Naopak mám pocit, že moje školní znalosti jsou den ode dne menší.
Jak se stavíte ke kamerám při online hodinách? Musíte je mít zapnuté? Zapínáte si je? Proč?
Já ji většinou mívám zapnutou. Přijde mi to fér vůči učitelům, kteří ji také mívají zapnutou. Argumenty jako, že jsem teď vstal a jsem neupravený, mi přijdou absurdní. Chápu, že kluci tohle asi vidí z jiného úhlu pohledu než holky, ale s většinou svých spolužáků se známe skoro sedm let a většinu z nich jsem asi viděl v horším stavu, než rozcuchání po ránu. I kdybych měl brát v potaz třeba jen tělocvik. Na většině hodin mám zapnutou kameru a na těch kde ne, tak dost často nemá zapnutou kameru ani vyučující.
Máte motivaci se učit? Měnila se nějak v čase?
Motivace byla na jaře, kdy distanční výuka vypadala jako 14 denní prázdniny. Vlastně do léta jsem se pořád učil, protože jsem věřil tomu, že až se po prázdninách vrátíme do školy, učitelé budou chtít psát testy z věcí probraných distančně. V září to ale vypadalo všelijak a my se někdy v říjnu nebo kdy vrátili ze školy zase domů za obrazovky. Teď už popravdě motivaci nemám skoro žádnou. Říkám si, že až to učivo budu potřebovat, nějak se to naučím. Dalo by se říct, že odkládám věci na pozítří, abych měl zítra celý den volno.
Jak byste zhodnotili úroveň své psychické pohody během distanční výuky v čase?
S psychickou pohodou jsem asi nikdy neměl problém. Jasně, štve mě, že jsou zavřená sportoviště, nemůžu chodit na tréninky a ani ven s přáteli. Na druhou stranu nikdy jsem nebyl typ člověka, co si nevystačí sám se sebou. Občas, většinou když je ošklivé sychravé počasí, se mi stává, že nemám absolutně žádnou vůli něco dělat a nejsem schopný dělat vůbec nic. To se mi ale za celou distanční výuku stalo asi třikrát, takže nic dramatického.
Jakou strukturu má nyní váš běžný den?
Vstávám většinou tak půl hodiny až hodinu před první hodinou. Potom sedím u online hodin a snažím se dávat pozor. Někdy musím vařit, někdy uvaří třeba brácha, nebo vaříme spolu. Po tom co skončí online hodiny, si většinou dělám chvíli pauzu a dělám něco, co se školou nesouvisí. Jdu třeba ven, nebo hraju na kytaru nebo si čtu. K úkolům se vracím většinou spíš v odpoledních hodinách a na večer. Sice se neučím, protože testy moc nepíšeme, ale stejně většinou chodím sát celkem pozdě.
Máte nějaké tipy pro zpestření domácího vzdělávání, které byste doporučili ostatním studentům?
Najděte si nějakou činnost, která vás bude naplňovat a kterou jste si vždycky chtěli zkusit a zkrátka nebyl čas. Můj strejda, když byl v karanténě, například doma postavil vířivku. Jedna moje kamarádka začala vyšívat. Dobré je taky třeba sledovat filmy a seriály, na které za normálního provozu není tolik času. Taky teď doma víc čtu knížky.
Vyhovuje vám distanční forma vzdělávání? Chcete zpátky prezenční výuku? Proč?
Distanční výuka má své výhody i nevýhody. V něčem mi vyhovuje, ale sám na sobě pociťuji, že můj přístup ke škole teď není nic moc. Chtěl bych zpátky do školy, kdyby to znamenalo, že zase bude normální život a budeme moci i sportovat a scházet se s lidmi. Chci do školy asi i tak, protože se tam prostě naučím víc než doma. Zároveň ale až půjdeme do školy, už druhý den si budu přát, abych zase mohl zůstat doma.
Máte nějaké motto do této nelehké doby?
Mám, ale vlastně nemám. Nemůžu se totiž pořád rozhodnout, jestli mám říkat: „Stay positive!“ nebo „Stay negative!“