Rubriky
Fejetony

Rez a sláva

„Zase pojedeme nějakou starou herkou, hlavně že platíme nekřesťanské peníze.“ Tuto hlášku nejednou slýchávám ve chvíli, kdy se ze zatáčky vynoří autobus, jenž na první pohled vykazuje známky dlouholetého používání. Bohužel nelze v těchto případech uvedené tvrzení neoznačit za pravdu, avšak zkusme se na celou problematiku podívat z opačné strany.

Olomouc v Liberci (foto: Jiří Beneš)

Liberecký vozový park městské hromadné dopravy skrývá mnohá zákoutí. Ta tvoří ojeté autobusy a tramvaje z jiných měst. Začněme s nejzachovalejšími, tedy standardními i kloubovými mercedesy z různých německých a rakouských měst, poté postoupíme přes taktéž kloubové autobusy typu Citybus ze Zlína a skončíme u „mňoukajících“ tramvají z Olomouce. Nesmíme opomenout ani přes dvacet let staré karosy z Prahy, ty se staly pro období nákupu ojetin zcela charakteristickými. Do provozu už nezasahují, zlí jazykové ale donedávna tvrdili, že se mohou vrátit.

V tento okamžik se vracím na domnělou zastávku, autobus už zastavuje a dveře se trhavě otevírají. Je cítit pálící se prach a nafta. Běžím na jednu z mála volných sedaček a vzápětí podle stavu zadní strany sedačky umístěné přede mnou poznávám, že na mé sedačce seděl již nemalý počet vandalů. Všímám si spousty prasklin ve zdrsněném podlahovém linu. Dveře se za známé melodie trhavě zavírají a autobus se při vrzavých zvucích rozjíždí.

Za jízdy se opět celým autobusem rozléhají od spolucestujících nadávky na jeho stáří a stav. Já se nicméně nacházím v utopickém světě – aniž bych opustil své rodné město, mohu se projet po Schwerinu, Zlíně, Praze, Olomouci, Innsbrucku, Ostravě či Frankfurtu. To vše s naprosto autentickými vozidly, protože většinou nechybí ani původní lakování a interiér. Mé cesty hromadnou dopravou netrvají dlouho, a tak při výstupu mi nezbývá než doufat, že při další jízdě poznám zase jiné město.

Praha v Liberci, dnes již minulost (foto: Jiří Beneš)

Při všech těchto představách nesmíme zapomínat na nejdůležitější věc. Hromadná doprava se ve městech zřizuje z jediného důvodu, a sice přepravy pasažérů z bodu A do bodu B. Toto dokáže většinou splnit jak dvacet let stará a zkorodovaná karosa, tak i nejmodernější klimatizovaný autobus polské produkce, no ne?