Doba zrychlená

Tisk a prodej 5. čísla Šaldovin se nezadržitelně blíží. Přijměte od nás krátkou ochutnávku z úvodníku vydání nazvaného Doba zrychlená.

Když Galileo Galilei pronesl za svého života slavný výrok „A přece se točí!“, tak netušil, jak moc se bude život točit v budoucnu. Vývoj společnosti, nové technologie, pohyb obyvatelstva, rychlost. Tak by se ve stručnosti dal charakterizovat náš život v tomto časoprostoru.

Ale největší kontrolu nad našimi životy teď převzalo nepřetržité vytížení. Nároky, stres, výkon a individualismus. V atmosféře lze kromě přibývajícího CO2 vycítit, že čím dál méně lidí dokáže najít čas samo na sebe. Je to snad kvůli přebytku informací, které musíme denně zpracovávat, nebo se naopak vývojem mění genetická výbava lidstva, které by teď mělo odolávat většímu zatížení? Kde je ten předěl mezi chaosem a řádem?

Dočtěte se více v pátém čísle!

KDYŽ ZAPLÁČOU PENĚŽENKY, PŘIJDOU FX_OBLOŽENKY?

Kdo je na naší škole přítomen nejenom bezduchým tělem, ale i bezduchým duchem, mohl si povšimnouti, že školní kantýna, poněkud zdražila. Ta kantýna, do které v nouzi zavítá asi většina hladových studentů.

Jedná se o záhadné dvě koruny, o které si kantýna rozhodla přilepšit při prodeji mnoha produktů. Mají snad v plánu za vydělané peníze vařit lepší obědy? Kam tyto peníze jdou? To jsou otázky, které zatím zůstávají nezodpovězené.

Tuto realitu si však někteří studenti nenechávají líbit. Vzniká tu snad první odboj? Tato zatím anonymní skupina lidí si založila instagramový účet, kde pod názvem oblozenka_fx, decentně (zatím) a v rýmech vyjadřuje nespokojenost konkrétně se zdražením obložených housek.

Odběr a popularita obložených housek mezi studenty totiž v poslední době poměrně upadla. Nalejme si čistého vína (nezletilí vody), kritika na školní kantýnu mezi studenty opravdu přibývá. Někteří to odůvodňují zdražením z patnácti korun na sedmnáct, jiní výměnou paní kantinářky. Mezi staršími studenty můžeme například slyšet zoufalé volání po bývalé milé kantinářce Markétce, s níž byl kantinářský servis prý na úplně jiné úrovni. ,,Ach to byly časy“, ozývá se čím dál častěji.

Nicméně zdá se, že oblozenka_fx nás nedá a dá nám spíš naději na lepší servis. Byť zatím nebyl zveřejněn žádný plán s jejich konkrétními cíli, z našich zdrojů víme, že se budou minimálně snažit vrátit zpět původní cenu a kvalitu obložených housek se stálým obsahem.

Kdo ví. Třeba jednou přeseknou monopol školní kantýny a housky začnou na truc a za studenty vyrábět sami. Anebo zůstanou u publikování starých dobrých memů a vyhlašování soutěží.

Ale v Šaldovinách konstatujeme, že s psaním básní by přestávat neměli. 😉

Českem se přehnal orkán. Žáci z Libereckého kraje nemuseli do školy

Bouře nazvaná Sabine se v noci z neděle na pondělí dostala do Česka. I přes původní informace se Libereckému kraji spíše vyhnula. Hodinu před půlnocí také kraj vydal doporučení, aby žáci ze všech typů škol zůstali doma, což velké části studentů našeho gymnázia udělalo radost.

Satelitní snímek cyklóny. Zdroj: NOAA STAR

Obecné dění

Ještě před datem 9. února 2020, kdy se bouře objevila na Britských ostrovech (v tamních poměrech označovaná jako Ciara) a v západní Evropě, se předpokládalo, že přijde i v Česku katastrofa. V některých krajích nastaly skutečně velké problémy (uzavřené železniční tratě či pouze některé nenasazené vlaky, popadané stromy, desetitisíce lidí bez proudu). I v kraji Libereckém, vzhledem k jeho členitosti, byly předpovídány komplikace.

Orkán však tento kraj v ranních a dopoledních časech nezasáhl tolik jako jiné (zejména Středočeský a Plzeňský). Hlavně v Liberci byla situace víceméně poklidná, a to patrně díky jeho poloze mezi horami. Až hodinová zpoždění vlaků se dle aplikace GRAPP podařilo u většiny kolem 10. hodiny dopolední významně redukovat.

Krátce po poledni se situace trochu zvrátila. V 12.30 byl přelom symbolicky odstartován dvacetiminutovou bouřkou v Liberci. Situace v celokrajské dopravě se začala opět ztěžovat. Dění v Semilech zachycuje toto video:

Situace v naší škole

Jak je ale patrné z prohlášení Libereckého kraje, které jsme umístili v ranních hodinách i na tento web, rodičům bylo doporučeno ponechat své ratolesti z bezpečnostních důvodů doma. Plošně bylo toto ustanoveno jako v jediném kraji v republice.

Na Gymnáziu F. X. Šaldy dala na doporučení velká část studentů. Kraj však nedal jasně najevo, jak mají být zařízeny omluvenky. Férovější část tohoto táboru studenstva neváhala a omluvenku (elektronicky) podepsanou rodičem svým třídním předala. A udělala dobře. Ti ostatní to totiž museli následně zařizovat dodatečně. Absence je u nás nezapočtená, ale samozřejmost to dle zkušeností z jiných škol není.

Vliv Sabiny by měl doznívat na českém území ještě v úterý, byť již v menší míře.

Doprava na lince 12 jako v roce 2020? Již brzy

Dvacet let staré Karosy a ojeté Mercedesy z Německa. To je každodenní výprava vozidel nejen na lince 12, ve které se občas mihne i novější (ale kapacitně nedostačující) autobus. Nejspíše na konci roku přijde změna.

Vizualizace možné podoby nových libereckých autobusů Urbino IV 18. Zdroj: Solaris/Vizualizace: Jiří Beneš

V rámci úsporných opatření započatých v lednu 2019 (psali jsme ve druhém vydání Šaldovin) Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce n. N. (DPMLJ) zakoupil ojeté kloubové autobusy, aby mohl ušetřit počet řidičů. Do té doby byly 18metrové autobusy v libereckých nehostinných podmínkách celkem ojedinělou záležitostí. Mezi zakoupenými autobusy se nacházely vozy ze Schwerinu, z Prahy a ze Zlína. Doplňuje je vůz již dříve odkoupený z Ostravy a jen jeden původně liberecký vůz.

100% výprava pouze kloubových autobusů na lince 12 je mimo špičky, ve špičce pak pouze doplňují větší počet standardních (12m) vozidel. Pro studenty našeho ústavu uvedu následující příklad platící pro dobu psaní článku: ve 14.09 odjíždí téměř každý pracovní den ze zastávky Růžodol I ex-pražská Karosa.

Tato situace se však nejspíše zanedlouho změní. Před nedávnem DPMLJ vypsal výběrové řízení na 20 standardních dieselových autobusů a 10 kloubových autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Vozy budou většinově hrazeny z fondů Evropské unie. A právě vítězný dodavatel kloubových autobusů je již znám – jedná se o společnost Solaris (ta se do soutěže přihlásila jako jediná), která dodá vozy typu Urbino IV 18. Výrobky této společnosti nejsou v Liberci doposud provozovány.

Nyní tyto autobusy jezdí například v Ostravě či Olomouci. Mezi technickými podmínkami dodání se nachází mimo jiných nutnost pokrytí celého vozu signálem Wi-Fi nebo několik USB portů pro nabíjení mobilních telefonů.

Vhledem k tomu, že takových autobusů bude pouze deset, se dá předpokládat, že ze stávajících ojetých vozů budou vybrány ty nejzachovalejší, které v provozu zůstanou. Tyto pak nové autobusy doplní. Společnost Solaris musí jejich dodání stihnout do konce roku. Poté budou pravděpodobně nasazovány kromě linky 12 i na linku 25 a linky do průmyslových zón.

Poznámka: Autor článku je příznivec starých autobusů a jiných vozidel a rád jimi jezdí. Zároveň však tvrdí, že doba musí pokročit.

Get to know our crew – Jiří Beneš

,,Zajímám se o hromadnou dopravu. V budoucnu bych chtěl ideálně vystudovat nějakou dopravní fakultu a založit společnost.“

Jak bys popsal svůj dosavadní život?

Jako báječný. Kupříkladu jsem se setkal se spoustou významných lidí a také spolupracuji na prestižních projektech (Šaldoviny nevyjímaje).

Co rád děláš ve svém volném čase?

To se různí. Zajímám se o hromadnou dopravu (nebo ji fotím), sedím u počítače (hraji hry, programuji/modeluji či se „hrabu“ ve Wikipedii), vytvářím prezentace a referáty, nárazově se učím na testy (vždy den předem) a najdou se i jiné aktivity.

Jaká je tvoje nejoblíbenější kniha?

Rád čtu hlavně odbornou literaturu o dopravě. Láskou k beletrii příliš neoplývám, zapříčinilo to hlavně školní povinné čtení.

Jsi spíše introvert nebo extrovert?

Zde je odpověď jasná, a to sice, že se cítím být introvertem. Promluvím pouze ve chvíli, kdy je to nezbytně nutné. Dvojnásob to platí u lidí, se kterými nejsem dostatečně seznámen.

Máš radši snídani, oběd nebo večeři?

Vzhledem k faktům, že u snídaně přemítám, co mě v daný den (ve škole) čeká a obědvám většinou ve školní jídelně, tak zbývá už jen večeře. K té si mohu konečně dopřát, na co mám chuť.

Co bys chtěl dělat, až dokončíš studium na našem gymnáziu?

Ideálně vystudovat nějakou dopravní fakultu a v tomto oboru pracovat; když bude dostatek sil, tak si i založit společnost.

Čím nejradši přispíváš do Šaldovin?

Ze začátku to byly články přímo do čísel, konkrétně zajímavosti o našem gymnáziu, reportáž a zpráva. Nyní jsem přesedlal spíše na správu nově vznikajících webových stránek, kam občas napíšu nějakou aktualitu. Tím samozřejmě netvrdím, že tištěný časopis jsem pověsil na hřebík, ale nyní tam ode mně budou zejména důležité aktuality z webu.

Máš nějaké motto, kterým se v životě řídíš?

V poslední době jsem si oblíbil větu, kterou v jedné talkshow pronesl Ivo Šmoldas, a to sice: „I zdravý životní styl končí smrtí.“ V tu chvíli mi došlo, že toto je má alfa omega.

Jaký máš názor na naše gymnázium?

Množí se ve mně různé rozporuplné názory. Jako významný přínos hodnotím, že svými nároky mě škola učí vybudovat si vhodný přístup k práci. Na druhou stranu mi gymnázium zatím dalo třeba hodně sešitů popsaných informacemi, které už nikdy v životě nevyužiji.